5 Fantastiska Hälsofördelar Av Att Paddla Kajak

5 Fantastiska Hälsofördelar Av Att Paddla Kajak

Det är ingen hemlighet att det är bra för dig att paddla kajak. Oavsett ålder, kön och fysik kan du med all säkerhet dra nytta av lite kajakpaddling i ditt liv.

Det jag älskar mest med att paddla kajak är känslan av att vara ute i naturen. Om du någon gång paddlat kajak vet du att det inte finns många andra aktiviteter där du är så nära naturen. Känslan av vinden, solen som skiner mig i ansiktet och det subtila ljudet av vattnet omkring mig får mig alltid på bättre humör än innan min kajaktur. Denna känsla av välmående tar jag sedan med mig genom min dag. Man kan utan tvekan argumentera att kajakpaddling gör oss till bättre människor. 

Kajakpaddling för även med sig en hel rad av andra hälsofördelar man kanske inte alltid är medveten om. Läs vidare och ta reda på fler anledningar varför du borde paddla kajak lite oftare.

1. Minskar din stressnivå

Paddla kajak, kajakpaddling

Det är otroligt vilken effekt att vara ute på vattnet ett par timmar kan ha på din stressnivå. Solen som skiner på dig gör att du får i dig mer D-vitamin som i sin tur minskar din stressnivå, ökar ditt välmående och gör att du sover bättre. Känslan av hur din kajak rör sig framåt med hjälp av dina paddeltag medan du tar in alla intryck och färger som omgivningen bjuder på är ett säkert sätt att minska din stressnivå.  

2. Ökar din fettförbränning

Om du skulle dra nytta av att gå ner ett par kilon men tycker att löpbandet på gymmet är alldeles för tråkigt eller inte ger de resultat som hoppas på så kan kajakpaddling vara ett bra alternativ för dig. När du paddlar kajak bränner du ofta upp mot 400 kalorier per timme samtidigt som du gör något som du verkligen njuter av. En perfekt kombination helt enkelt. 

3. Att paddla kajak är bra för hjärtat

Luftkanot, uppblåsbar kajak, uppblåsbar kanot, luftkajak

För att kajaken ska röra sig framåt i vattnet krävs det att du hela tiden aktivt paddlar. Detta gör att pulsen går upp och ditt hjärta och lungor behöver arbeta effektivare för att nå ut med syre i blodet. En aktivitet som kajakpaddling leder till förbättrad kondition och ett friskt och hälsosamt hjärta.

4. Träning som stärker hela kroppen

Vid ett paddeltag används i stort sett alla kroppens muskler. Rygg, armar, bröst och axlar är de muskelgrupper som får jobba mest. Mag- och benmuskler används också då kraften från paddeltagen delvis kommer från benen och magmusklerna aktiveras för att stabilisera rörelsen. Det bästa med denna typ av träning är att risken för skador och slitage på muskler och leder är minimal då paddling är en form av lågintensiv träning.

5. Förbättrar den mentala hälsan

Det är förmodligen en kombination av soljuset, träningen och att vara ute i naturen som gör att man känner sig så bra efter en paddeltur. Vid en aktivitet som kajakpaddling släpps olika ämnen ut i hjärnan som gör att du mår bra. När du är utomhus en längre tid ökar även kroppens nivåer av D-vitamin som förbättrar ditt generella välmående och gör att du sover bättre. Genom att paddla kajak är det svårt att undvika att komma in ett väldigt meditativt och fridfullt tillstånd av fokus där du enbart koncentrerar dig på dina paddeltag. I detta meditativa tillstånd kan du låta dina tankar gå och få ett klarare perspektiv på livet. 

Paddla kajak, kajakpaddling

Om du känner dig redo att skaffa dig en egen kajak rekommenderar vi dig verkligen att överväga fördelarna som en uppblåsbar kajak medför, göra vårt quiz för att ta reda på vad som passar dig och dina behov bäst, eller varför inte kolla in några av våra högkvalitativa uppblåsbara kajaker.

Lämna ett svar

0
×
×

Kundvagn